Op 2 november jl. vond de eerste pao praktijkdag teleconsumentenrecht plaats: een dag waarin ca. 25 mensen die zich bezighouden met consumentenbescherming op internet en in telecom werden bijgepraat over de laatste ontwikkelingen op dat gebied. Met collega en kantoorgenoot Bart van Aarnhem heb ik het onderdeel over eindgebruikersbescherming in de Telecommunicatiewet verzorgd. De powerpoint presentatie die wij gebruikten is hier te vinden. De plaatjes die bij het inleidende deel horen zijn hier te vinden.
Omdat er erg veel gebeurt op dit gebied – ik verwijs gemakshalve naar onze weblog daarover – ben ik van plan deze cursus een a twee keer per jaar te gaan verzorgen.
Praktijkdag Teleconsumentenrecht
donderdag 2 november 2006, van 10.00-16.30 uur
Toelichting:
In één dag wordt u door ervaren praktijkdeskundigen bijgepraat over de wet- en regelgeving ter bescherming van consumenten die gebruik maken van telecom- en internetdiensten. De bescherming van de teleconsument is niet alleen geregeld in het algemene consumentenrecht, maar ook in specifieke wetgeving zoals de Telecommunicatiewet en onderliggende regelingen. Op dit gebied gebeurt veel. Er is veel rechtspraak en er zijn de uitspraken van de geschillencommissie telecom. Verder zijn er recente wetsvoorstellen, waaronder dat betreffende het onlangs aangekondigde verbod op stilzwijgende verlenging van langdurige contracten. En daarnaast houdt de telecomtoezichthouder, OPTA, zich actief bezig met bescherming van eindgebruikers bij gebruik van betaalnummers.
Vragen die aan de orde komen, zijn onder meer:
- Mag een telefoonabonnement bij wanbetaling zonder meer worden beëindigd door de aanbieder? Onder welke voorwaarden mag zo een abonnement worden gewijzigd?
- Op welke wijzen kunnen algemene voorwaarden ter hand worden gesteld als het gaat om internet- of sms-dienstverlening? Welke informatie moet in dat geval worden verstrekt? Wat zijn de consequenties als dat niet is gebeurd?
- In welke gevallen geldt de zevendag-herroepingstermijn bij verkoop op afstand? En wat als deze termijn niet in acht is genomen?
- Wat zijn de regels als het gaat om sim-locks? Wat is slamming? Wat zijn autodialers? Wat mag en wat mag niet bij telemarketing? Welke aanspraken hebben consumenten als het gaat om nummerportabiliteit?
Deze praktijkdag wordt sfeervol afgesloten met een aangeklede borrel, waarbij u op informele wijze kunt na- en bijpraten met docenten en vakgenoten.
Cursusleiding:
Mr. dr. Gerrit-Jan Zwenne, advocaat bij Bird & Bird advocaten te Den Haag, tevens universitair hoofd docent eLaw@Leiden Centrum voor Recht in de Informatiemaatschappij Universiteit Leiden
Docenten:
Prof. mr. Rob E. van Esch, bijzonder hoogleraar eLaw@Leiden Centrum voor Recht in de Informatie-maatschappij Universiteit Leiden, tevens werkzaam bij het directoraat Juridische en Fiscale Zaken van Rabobank Nederland, en voorts adviseur electronic commerce van advocatenkantoor Nauta Dutilh.
Mw. mr. S.J.C. ten Asbroek, hoofd Juridische Zaken KPN Telecom B.V.
Mr. Tycho de Graaf, advocaat bij Nauta Dutilh te Amsterdam, tevens onderzoeker/universitair docent eLaw@Leiden Centrum voor Recht in de Informatie-maatschappij Universiteit Leiden
Mr. Bart van Aarnhem, advocaat bij Loyens Loeff te Rotterdam
Mr. Gerrit-Jan Zwenne, voornoemd
Doelgroep:
Bedrijfsjuristen, advocaten, beleidsmedewerkers, iedereen die te maken heeft met internet- en telecomdiensten en consumenten of eindgebruikersbescherming.
Opleidingspunten NOvA:
6 punten PO Advocatuur
Niveau:
* Basisniveau: minder dan 1 jaar praktijkervaring.
Cursusprijs:
€450 (vrijgesteld van BTW) inclusief maaltijd, consumpties en cursusmateriaal) alsmede afsluitende borrel