Oct 232009
 

Er blijft discussie over hoe OPTA de nieuwe opt-in regels voor commerciele email uitlegt. De opinie die eerder in het Financieel dagblad stond heb ik in iets gewijzigde vorm naar Adformatie gestuurd.

Inmiddels lijkt OPTA enig afstand te nemen van zijn nog-al-kort-door-de-bocht opvatting over het benaderen van bestaande klanten c.q. de personen van wie e-mailadressen zijn verkregen in het kader van de verkoop van een dienst of product.

Webwereld tekende het volgende op uit de mond van een woordvoerder van de telecom-toezichthouder:

OPTA verwacht discussie ‘klantrelatie’ 

Gepubliceerd: Donderdag 22 oktober 2009
Auteur: Jasper Bakker

De nieuwe antispamwet, die ongewenste mail en telefonische marketing verbiedt, levert vast nog problemen op over de interpretatie van ‘klant’, verwacht de OPTA.

Bedrijven mogen consumenten alleen benaderen als er sprake is van een klantrelatie. Onduidelijk is nog hoe dat valt te interpreteren, waar de grens ligt. "Wanneer ben je klant? Als je twee terug een auto hebt gekocht, mag de garage je nu nog benaderen? En als je twee jaar geleden hebt meegedaan aan een geld-terug-actie van een tandpastafabrikant?", vraagt woordvoerder Cynthia Heijne van de OPTA zich hardop af.

Perceptie van consument

Zij erkent dat het in wezen neerkomt op de perceptie van de consument. In welk geval die een klacht indient bij de OPTA. Het is in ieder geval niet gedefinieerd in de nieuwe telecomwet. Dat valt ook eigenlijk niet te doen, legt Heijne uit. "Misschien is er wel jurisprudentie over." Anders wordt die de komende tijd vast nog wel geschapen

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.